X gimnazijos 6–11 klasių mokinių naudojimosi informacinėmis technologijomis ypatumai ir jų poveikio sveikatai bei miegui sąsajos
Čerauskas, Benas |
Recenzentas / Reviewer | |
Komisijos pirmininkas / Committee Chairman | |
Komisijos sekretorius / Committee Secretary | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Ivanauskienė, Orina | Komisijos narys / Committee Member |
Darbo tikslas. Ištirti mokinių naudojimosi informacinėmis technologijomis ypatumus ir nustatyti jų poveikio sveikatai bei miegui sąsajas. Uždaviniai: 1. Išanalizuoti moksleivių naudojimosi informacinėmis technologijomis ypatumus bei elgseną. 2. Išsiaiškinti informacinių technologijų daromą poveikį moksleivių sveikatai bei miegui. 3. Įvertinti ir palyginti 6–11 klasių mokinių naudojimosi informacinėmis technologijomis, poveikio sveikatai bei poveikio miegui sąsajas. Tyrimo medžiaga ir metodai. Tyrimas atliktas X gimnazijoje 2023 metų kovo 14–15 dienomis. Atliktas kiekybinis stebėjimo analitinis momentinis tyrimas, kuriam buvo naudota naujai sukurta anoniminė anketa. Bendrąją populiaciją sudarė 165 mokiniai, naudojant EpiInfo „StatCalc“ programėlę, nustatytas minimalus imties tūris – 116. Gautos 139 tinkamai užpildytos anketos (iš 145 išdalintų anketų), gautas atsako dažnis – 95,6 proc.. Statistinių požymių sąsajoms vertinti naudotas χ2 kriterijus bei Spearmano koreliacijos koeficientas (r), Statistinių hipotezių tikrinimui pasirinktas reikšmingumo lygmuo α = 0,05. Duomenų analizei naudota paketo IBM SPSS 29.0.1.0 versija. Skirtumas laikomas statistiškai reikšmingu, kai p < 0,05 , o ypač reikšmingais, kai p < 0,001. Rezultatai. 1. Didžiausia respondentų dalis (40,3 proc.) praleido prie ekranų po daugiau nei 5 valandas per dieną, ypač moterys; 27,3 proc. mokinių praleido prie ekranų >3–5 val. Tik 8,6 proc. tiriamųjų naudojosi ekranais iki 1 val. Dauguma mokinių (95,6 proc.) dažnai arba bent kartais prieš miegant naudodavosi informacinėmis technologijomis. 2. Beveik pusė (43,2 proc.) 6–11 klasių mokinių teigė jaučiantys neigiamą informacinių prietaisų poveikį jų sveikatai: didžiausia dalis (40 proc.) skundėsi akių sausumu, 35 proc. mieguistumu, 8,3 proc. galūnių tirpimu ar 16,5 proc. tiriamųjų tiesiog bendru nuovargiu. Dalis (46,0 proc.) tiriamųjų nejautė ekranų poveikio miego kokybei, o 54 proc. teigė, jog miego kokybė dėl ekranų naudojimo suprastėjo. 3. Ilgesnė laiko trukmė naudojant informacines technologijas ypač reikšmingai mažino miego laiką (p < 0,001). Naudojimasis technologijomis prieš miegą, reikšmingai prastino moksleivių miego kokybę (p < 0,05). Išvados. Netinkamas informacinių technologijų naudojimas siejosi su mokinių sveikatos nusiskundimais bei poveikiu moksleivių miegui. Moksleiviai, kurie praleisdavo didesnį laiko dalį naudojantis informacinėmis technologijomis dažniau patirdavo nuovargį dieną ir dėl to dažniau snausdavo šviesiuoju paros metu (p < 0,05).
Aim of the study. To investigate the correlations between students' use of information technology and health assessment and impact on sleep. Objectives. 1. To analyze the characteristics and behavior of students in the use of information technologies. 2. To find out the impact of information technologies on health and sleep of schoolchildren. 3. To evaluate and compare the correlations between the use of information technology by schoolchildren of grades 6–11, the impact on health and the impact on sleep. Materials and methods. The research was conducted at the X gymnasium on March 14–15, 2023. A quantitative observational analytical snapshot study was conducted using a newly developed anonymous questionnaire. The total population consisted of 165 students, using the EpiInfo StatCalc application a minimum sample size of 116 was established. 139 correctly completed questionnaires were received (out of 145 distributed), the response rate was 95.6%. The χ2 test and Spearman's correlation coefficient (r) were used to evaluate the relationships of statistical features. The significance level α = 0,05 was chosen for testing statistical hypotheses. A difference is considered statistically significant at p < 0,05. IBM SPSS 29.0.1.0 package version was used for data analysis. Difference is considered statistically significant at p < 0.05, and especially significant at p < 0.001. Results. 1. The largest part of respondents (40.3%) spent more than 5 hours a day in front of screens, especially women; 27.3 percent students spent in front of the screens from 3 to 5 hours. Only 8.6 percent subjects used screens for up to 1 hour. Most students (95.6%) often or at least sometimes used information technology before going to sleep. 2. Almost half (43.2%) of students in grades 6-11 said they feel the negative impact of information devices on their health: the largest part (40%) complained of dry eyes, 35% drowsiness, 8.3 percent. limb numbness or 16.5 percent. simply general fatigue of the subjects. Part (46.0%) of the subjects did not feel the effects of screens on sleep, and 54% did. stated that the quality of sleep has deteriorated due to the use of screens. 3. A longer duration of time using information technology significantly reduced sleep time (p < 0.001). The use of information technologies before bedtime significantly worsened the quality of schoolchildren's sleep (p < 0.05). Conclusions. Improper use of information technology was associated with health complaints of students and impacted students' sleep. Students who spent more time technology more often experienced fatigue during the day and took naps more often during daylight hours (p < 0.05).