1 tipo cukriniu diabetu sergančiųjų paauglių įgūdžių ir žinių apie ligą įvertinimas
Author | Affiliation |
---|---|
Date |
---|
2010 |
Kasmet 1 tipo cukriniu diabetu (1 tipo CD) sergančių vaikų ir paauglių padaugėja apie 3 proc. Labai svarbu tinkamai organizuoti mokymus ir mokyti pacientus bei jų šeimos narius gyventi su šia nepagydoma liga, siekiant išvengti vėlyvųjų komplikacijų [2,5,7]. Žinių perdavimas sergančiajam ne visada pakeičia jo elgseną. Turėdami teorinių žinių apie sveikos mitybos principus, glikemijos savikontrolės svarbą, insulino švirkštimo ir dozavimo taisykles, sergantieji CD ne visada pritaiko šią informaciją praktikoje. Tyrimo tikslas- įvertinti 1 tipo CD sergančių paauglių žinias ir praktinius įgūdžius. Tyrimas atliktas 2005-2008 m. Apklausoje dalyvavo 13-17 metų paaugliai (n= 90) mokyti KMUK Vaikų endokrinologijos skyriaus Diabeto mokyklėlėje pagal 2005 m. KMUK patvirtintą CD sergančiųjų mokymo programą. Naudoti standartizuoti žinių patikrinimo klausimynai. Siekiant patikrinti įgūdžius, pacientų buvo prašoma atlikti praktines užduotis. Pacientai buvo apklausti prieš pirminį mokymą ir penkių dienų trukmės pirminio mokymo ciklui pasibaigus. Vėliau apklausa pakartota po 3,6 ir 12 mėn. Pacientų žinios apie CD prieš mokymą buvo nepatenkinamos, iškart po mokymo ir po 3 mėn. žinios žymiai pagerėjo. Praėjus 6 ir 12 mėn., pacientų žinios buvo įvertintos "gerai" ir "vidutiniškai". Patikrinus praktinius įgūdžius, paaiškėjo, kad praėjus 3 mėn. po mokymo, daugiausia paauglių skaičiavo angliavandenių kiekį maiste, reguliariai pildė dienyną, turėjo gliukozės hipoglikemijos profilaktikai.
The number of children and teenagers with diabetes, type 1 annually increases in 3%. It is very important to organize training properly and to teach the patient and members of their families to live together with this incurable disease so they avoid late complications. The transference of knowledge to a patient does not always change his/her behaviour. Although patients with diabetes have knowledge about the principles of nutrition, importance of glycemia self-control, rules on insulin injection and dosage, they do not always apply this knowledge in practice. The objective of this research is to evaluate the knowledge and practical skills of teenagers' with diabetes, type 1. The research was made in 2005-2008. Adolescents of 13-17 years old (n=90) taught in diabetes school of Kaunas Medical University clinic Department of Children Endocrinology, under training program. Standardized questionnaires were used to check the knowledge. Later, the survey was repeated after 3,6 and 12 months. Patients' theoretical knowledge about diabetes was poor before the training, after the training, their knowledge statistically bettered. After 3 months, their knowledge was similar, after 6 months it was worse and after 12 months it worsened. When practical skills were checked, it was revealed that teenagers had demonstrated best nutrition skills after 3 months.