Hatha jogos poveikis sveikų asmenų psichoemocinės būsenos rodikliams
Author | Affiliation | |
---|---|---|
Lietuvos sporto universitetas | ||
Lietuvos sporto universitetas. Sporto mokslo institutas |
Date |
---|
2013 |
Bibliogr.: p. 99-100
Tyrimo pagrindimas ir hipotezė. Jogos poveikis sveikų asmenų psichoemocinės būsenos rodikliams tirtos retai. Dažniausiai moksliniuose tyrimuose psichoemocinėms ypatybėms vertinti naudojami subjektyvūs metodais – klausimynai. Hipotezė: Hatha joga daro poveikį pradedančiosios ir pažengusiosios jogos grupės psichoemocinės būsenos rodikliams. Tyrimo tikslas – įvertinti jogos poveikį sveikų asmenų psichoemocinės būklės rodikliams. Tyrimo metodai. Tyrime dalyvavo 40 sveikų asmenų, lankančių hatha jogos užsiėmimus. Tiriamieji buvo suskirstyti į dvi grupes: pradedančiųjų (lankantys jogą iki vienerių metų) (n = 22) ir pažengusiųjų (lankantys jogą bent dvejus metus) (n = 18). Tiriamieji testuoti tyrimo pradžioje, po trijų ir šešių mėnesių jogos užsiėmimų. Psichoemocinės ypatybės (įgimtas ir esamas psichomotorinis tonusas, extra-intravertiškumas, agresyvumas, emocinis labilumas, nerimas) vertintos naudojant E. Mira y Lopez. testą. Duomenys palyginti su normos ribomis. Tyrimo rezultatai. Hatha joga turėjo įtakos abiejų jogos grupių asmenų psichoemocinėms savybėms. Psichomotorinio tonuso padidėjimas ir emocinio labilumo sumažėjimas stebėtas abiejose grupėse (p<0,05). Psichomotorinis tonusas, extra-intravertiškumas, emocinis labilumas buvo normos ribose, nerimas, agresyvumas – mažesnis nei normos ribos šešių mėnesių laikotarpyje. Pradedančiosios jogos grupės asmenų agresyvumas ir emocinis labilumas buvo mažesnis lyginant su pažangiosios grupės asmenimis (p<0,05). Aptarimas ir išvados. Abiejose grupėse beveik visos psichoemocinės savybės buvo normos ribose. Pradedančiųjų grupėje stebėtas didesnis hatha jogos poveikis psichoemocinėms savybėms. Rezultatų tendencijos yra panašios į kitų tyrimų, tačiau vis dar trūksta mokslinių tyrimų, kurie vertintų jogos poveikį psichoemocinėms savybėms naudojant objektyvius metodus.
Research background and hypothesis. The effect of hatha yoga on psychoemotional qualities evaluated rarely. In most yoga studies psychoemotional factors is often assessed with subjective methods – questionnaires. Hypothesis: hatha yoga affects both beginner and advanced yoga groups psychoemotional qualities. Research aim was to evaluate the effect of hatha yoga on psychomotoric tone, extraintroversity, aggression, emotional lability and anxiety (psychoemotional qualities) in healthy subjects. Research methods. There were 40 healthy persons, who are regularly practicing hatha yoga, participated in the study. Participants were divided into two groups: beginners (practicing yoga not more than one year) (n=22) and advanced (practicing yoga at least two years) (n=18) yoga practitioners. The testing of yoga practitioners were accomplished before the start of yoga practice, after three – and six months of yoga. Psychoemotional qualities (inborn and present psychomotoric tone, extra-introversity, aggression, emotional lability, anxiety) measured with psychomotoric (E. Mira y Lopez.) test. The data was compared with standard limit. Research results. Hatha yoga had effect on psychoemotional qualities in the beginners and advanced yoga groups. Psychomotoric tone increase and emotional lability decrease in the both groups (p<0.05). Psychomotoric tone, extra-introversity, emotional lability were in the standard limit, anxiety, aggression – lower when standard limit in the both groups in 6 month period. Aggression and emotional lability in the beginners group was lower comparing to the advanced yoga group (p<0.05).Discussion and conclusions. Almost all psychoemotional qualities were in the standard limit in the both groups. Effect of hatha yoga on these qualities was bigger in the yoga beginners group. Tendencies of results are comparable to those in other studies. Scientific studies that examined effect of yoga on psychoemo