Dėmesio trūkumo ir hiperaktyvumo sutrikimą turinčių vaikų okliuzijos charakteristika: sisteminė literatūros apžvalga
Literatūros apžvalgos
Darbo tikslas – įvertinti pacientų, turinčių dėmesio trūkumo ir hiperaktyvumo sutrikimą, sąkandžio ypatybes. Tyrimo medžiaga ir metodai. Sisteminė literatūros apžvalga atlikta analizuojant straipsnius, publikuotus 2016– 2022 m. PubMed, Cochrane ir Wiley Online Library elektroninėse duomenų bazėse. Panaudoti raktiniai žodžiai, Mesh terminai ir jų deriniai anglų kalba: Attention Deficit Hyperactivity Disorder ARBA ADHD IR children, IR occlusion ARBA malocclusion, ARBA craniofacial. Į apžvalgą įtraukti ne senesni nei 2016 m. klinikiniai tyrimai anglų kalba, kuriuose vertintos dėmesio trūkumo ir hiperaktyvumo sutrikimą turinčių vaikų sąkandžio ypatybės. Nagrinėti visateksčiai atvirosios prieigos straipsniai. Tyrimo rezultatai. Elektroninėse duomenų bazėse identifikuotos 253 publikacijos, iš kurių į sisteminę literatūros apžvalgą įtrauktos 7. Sąkandžio vertinimas atliktas intraoralinio ir cefalometrinio ištyrimo būdu. Tyrimų metu vaikai buvo sugrupuoti į turinčius dėmesio trūkumo ir hiperaktyvumo sutrikimą ir jo neturinčius, apklaustus dėl patiriamų šio sutrikimo simptomų – sutrikusio dėmesio ir hiperaktyvumo. Klinikinių studijų metu iš viso buvo ištirti 1 129 asmenys. Remiantis rezultatais nustatyta, jog dėmesio trūkumo ir hiperaktyvumo sutrikimą turintiems vaikams dažniausiai būdingas horizontalaus kandžių perdengimo padidėjimas ir vertikalaus kandžių perdengimo sumažėjimas, lyginant su šio sutrikimo neturinčiais vaikais. Daugeliui dėmesio trūkumo ir hiperaktyvumo sutrikimą turinčių vaikų buvo būdingas II klasės sąkandis. Išvados. Apžvelgus naujausius mokslinius tyrimus galima teigti, kad dėmesio trūkumo ir hiperaktyvumo sutrikimą turintiems vaikams dažniausiai būdinga II klasės sąkandžio anomalija, padidėjęs horizontalus ir sumažėjęs vertikalus kandžių perdengimas.
The aim of the study – to evaluate the occlusion characteristics of patients with attention deficit hyperactivity disorder. Materials and methods. A systematic literature review was conducted including the literature published between 2016 and 2022 in PubMed, Cochrane and Wiley Online Library electronic databases. The following keywords, Mesh terms and their combinations in English were used: Attention Deficit Hyperactivity Disorder OR ADHD AND children, AND occlusion OR malocclusion, OR craniofacial. Full text and open-access clinical trials not older than 2016 in English evaluating occlusal characteristics of children with ADHD were included in this review. Results. A total of 253 publications were identified in the electronic databases, of which 7 were determined eligible for inclusion in the systematic literature review. Occlusion assessment was performed by intraoral and cephalometric examination. In the selected clinical studies children were grouped into those with ADHD diagnosis and those without or were questioned about experiencing ADHD symptoms – inattention and hyperactivity. A total of 1129 subjects were examined in the clinical studies. Studies have estimated that children with ADHD are usually characterized by an increase in horizontal mole overlap and a lower vertical mole overlap than children without this syndrome. Most ADHD children had Class II occlusion, a narrow palate. Conclusion. After reviewing the latest scientific research, it can be concluded that children with attention deficit hyperactivity disorder more often have Class II malocclusion, increased horizontal and decreased vertical overlap of incisors.