Options
Maisto produktų saugos valstybės kontrolė: pažeidimų analizė
Asanavičienė, Odeta |
Matulienė, Laima |
Stankevičienė, Marija | Recenzentas / Reviewer |
Vaitkevičienė, Milda | Komisijos sekretorius / Committee Secretary |
Savickis, Saulius | Komisijos pirmininkas / Committee Chairman |
Zaborskienė, Gintarė | Komisijos narys / Committee Member |
Matusevičius, Algimantas-Petras | Komisijos narys / Committee Member |
Malakauskas, Mindaugas | Komisijos narys / Committee Member |
Bartkienė, Elena | Komisijos narys / Committee Member |
Januškevičienė, Gražina | Komisijos narys / Committee Member |
Šiugždaitė, Jūratė | Komisijos narys / Committee Member |
Maisto produktai – tai tam tikrų fizinių savybių daugiakomponentės sistemos, sudarytos iš organinių ir neorganinių medžiagų. Šie produktai turi tenkinti kasdienius žmonių poreikius. Darbo tikslas – identifikuoti maisto produktų saugos Valstybės kontrolės sistemą ir atlikti pažeidimų analizę Darbo uždaviniai: 1. Apžvelgti LR maisto produktų saugos, valstybinės kontrolės teisinę bazę ir sistemą. 2. Apžvelgti maisto produktų saugą įtakojančius veiksnius. 3. Apžvelgti taikomas prevencijos priemones. 4. Įvertinti LR 2008-2009-2010 metais įvykdytų negyvūninio maisto tvarkymo subjektų Valstybinės kontrolės pažeidimų rezultatus. Išvados: 1. Pagrindiniai maisto produktų saugą ir kontrolę reglamentuojantys dokumentai yra:
- Lietuvos Respublikos maisto įstatymas, - Lietuvos Respublikos produktų saugos įstatymas, - Lietuvos Respublikos vartotojų teisių gynimo įstatymas, - Lietuvos Respublikos maisto saugą ir kokybę reglamentuojančios higienos normos. Šie dokumentai suderinti su ES reglamentais, direktyvomis ir kitais teisės aktais. 2. Maisto produktų saugos ir kokybės valstybės politiką formuoja Vyriausybė, Žemės ūkio ministerija, Sveikatos apsaugos ministerija, Ūkio ministerija ir Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba . 3. Maisto produktų saugą ir kokybę įtakoja 3 grupės rizikos veiksnių: mikrobiologiniai, cheminiai ir fiziniai, kurie gali būti maisto nesaugumo priežastimi. 4. Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba vykdydama ūkio subjektų veiklos priežiūrą, įgyvendina prevencinio pobūdžio priemones: organizuoja mokymus, konferencijas, pasitarimus, teikia viešas konsultacijas pagal kompetenciją, padedančias tinkamai laikytis teisės aktų reikalavimų, vykdo švietėjišką veiklą įvairiomis informacijos pranešimo formomis. 5. Analizuojamu laikotarpiu 2008 - 2010 metais kontroliuojamų negyvūninio maisto gamybos, rinkos ir viešojo maitinimo įmonių skaičius augo. Rasti pažeidimai pagal pobūdį yra skirstomi į bendrus higienos, personalo higienos, technologijų, produktų, medžiagų besiliečiančių su maistu ir kitos grupės pažeidimus. 6. Vertinant 2008 - 2010 metais nustatytus pažeidimus negyvūninio maisto gamybos įmonėse vyrauja bendri higienos pažeidimai. Mažiausiai pažeidimų nustatyta personalo higienos. Didžiausi kiekiai sulaikytos produkcijos yra dėl ženklinimo pažeidimų. 7. Rinkos įmonėse pagal pažeidimų pobūdį vyrauja bendri higienos pažeidimai. Mažiausiai pažeidimų nustatyta dėl medžiagų besiliečiančių su maistu. Sulaikytos produkcijos dėl saugos ir ženklinimo pažeidimų buvo skaičiuota šimtais tonų, o dėl likusių pažeidimų dešimtimis. 8. Viešojo maitinimo įmonėse dominuoja bendri higienos pažeidimai, mažiausiai pažeidimų nustatyta medžiagų besiliečiančių su maistu grupėje. Per tiriamąjį laikotarpį viešojo maitinimo įmonėse dėl pažeidimų sulaikyta nedideli kiekiai produkcijos, kurie nesiekia net 10 tonų. 9. Visose analizuojamose įmonėse, tarp visų nustatytų pažeidimų pagal pobūdį vyravo bendri higienos pažeidimai: negyvūninio maisto gamybos įmonėse - 549,67, rinkos – 8047, viešojo maitinimo – 4701,67 vidutiniškai pažeidimų per metus. Mažiausiai pažeidimų nustatyta dėl medžiagų besiliečiančių su maistu: negyvūninio maisto gamybos įmonėse - 131, rinkos – 728, viešojo maitinimo – 498 vidutiniškai pažeidimų per metus. 10. Tyrimo metu daugiausiai pažeidimų nustatyta rinkos įmonėse net 64 %, o sulaikytos produkcijos vidutiniškai 654.82 tonos per metus, todėl reikėtų šiose įmonėse vykdyti intensyvesnę veiklą prevencijos srityje - organizuoti nemokamus seminarus, skleisti informacinę medžiagą, didinti informacijos apie maisto saugą, kokybę, ženklinimą, vartotojų teisių apsaugą prieinamumą visuomenei.
The research is focused on the discrepancies in legislation requirements of non-animal origin food production concerning marketing and catering companies. The aim of this Master‘s thesis is to identify the state food safety control system and do the analysis of violations. The first part provides an overview of food safety and control governing institutions in Lithuania. As well, the risk factors influencing unsafe food and the prevention, carried out by State Food and Veterinary Service, are being discussed. The second part analyzes the violations of non-animal origin food production found in the marketing and catering companies during the 2008-2010 check of state food control. The graphic analysis methods were applied to estimate the violation indicators of the research work. Different types of charts are used to present the results of the research. Refering to the results, the generalizations and findings are made. During the research, most of the violations were found in the marketing companies, so I suggest carrying out there more intensive prevention activities: to organize free seminars, spread the information material, increase the public access to information on food safety, quality, labelling and consumer rights protection.