Options
Vaikų reabilitacijos specialistų žinios ir požiūris į sensorinės integracijos metodų taikymą reabilitacijoje
Mažeikaitė, Goda |
Recenzentas / Reviewer | |
Domeika, Aurelijus | Komisijos pirmininkas / Committee Chairman |
Komisijos sekretorius / Committee Secretary | |
Komisijos sekretorius / Committee Secretary | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Želvienė, Edita | Komisijos narys / Committee Member |
Balčius, Arvydas | Komisijos narys / Committee Member |
SANTRAUKA: Goda Mažeikaitė. Vaikų reabilitacijos specialistų žinios ir požiūris į sensorinės integracijos metodų taikymą reabilitacijoje. Magistro baigiamasis darbas. Darbo vadovė prof. Audronė Prasauskienė. Lietuvos sveikatos mokslų universitetas, Medicinos akademija, Slaugos fakultetas. Kaunas, 2023; 75 p. Hipotezė: Vaikų reabilitacijos specialistai turi teigiamą požiūrį į sensorinės integracijos metodų taikymą reabilitacijos kontekste. Tyrimo tikslas: Ištirti vaikų reabilitacijos specialistų žinias ir požiūrį į sensorinių metodų taikymą vaikų reabilitacijoje. Tyrimo uždaviniai:
- Nustatyti sensorinės integracijos metodų taikymo intensyvumą ir apimtis vaikų reabilitacijos praktikoje.
- Ištirti vaikų reabilitacijos specialistų žinias apie sensorinės integracijos metodus.
- Ištirti vaikų reabilitacijos specialistų požiūrį į sensorinės integracijos metodų taikymą. Tiriamieji: 122 ergoterapeutai, kineziterapeutai, logopedai ir psichologai, dirbantys Lietuvos ankstyvosios ir vaikų medicininės reabilitacijos įstaigose. Tyrimo metodika: Kiekybinis tyrimas, momentinė skerspjūvio tipo anketinė apklausa. Naudota tyrėjo sukurta anketinė apklausa, kurioje pateikiami 28 klausimai, suskirstyti į keturias dalis: I dalis – socialinė ir demografinė padėtis; II – sensorinės integracijos metodų taikymo apimtys vaikų reabilitacijoje; III – specialistų žinios apie sensorinę integraciją ir jos metodus; IV – požiūris į sensorinės integracijos metodus vaikų reabilitacijoje. Duomenų rinkimui, I–III dalyje naudoti uždaro tipo klausimai, o IV – penkiabalė Likerto skalė. Apskaičiuotas sudaryto klausimyno vidinis suderinamumas ir patikimumas. Cronbach α koeficientas II dalyje 0,665, III – 0,769, o IV – 0,894. Statistinė analizė atlikta naudojantis statistinėmis IBM SPSS Statistics 29 ir Microsoft Office Excel 2016 programomis. Išvados:
- Didžioji dalis (71,3 proc.) specialistų, dirbančių ankstyvosios ir vaikų medicininės reabilitacijos įstaigose naudoja sensorinės integracijos metodus savo klinikiniame darbe. Jutimais pagrįstos intervencijos yra populiariausios ergoterapijos, kineziterapijos ir logoterapijos sričių atstovų tarpe. Dauguma (59,1 proc.) psichologų sensorinės integracijos metodų netaiko arba tik kartais juos įtraukia į savo darbo praktiką.
- Tyrimas atskleidė, kad didžioji dalis vaikų reabilitacijos specialistų žino sensorinės integracijos apibrėžimą, kokie yra pagrindiniai sensorinės integracijos metodų taikymo tikslai ir sensorinės dietos bei jutimais pagrįstų intervencijų ypatumai. Mažesnė dalis specialistų turi žinių apie A. J. Ayres sensorinės integracijos praktiką ir sensorinės integracijos sutrikimų tipus. Moterys apie sensorinės integracijos metodus yra sukaupusios daugiau žinių nei vyrai, o ergoterapeutų, kinezitereutų ir logopedų turima informacija apie sensorinę integraciją bei jos metodus yra didesnė nei psichologų.
- Specialistai, dirbantys Lietuvos ankstyvosios ir vaikų medicininės reabilitacijos įstaigose turi teigiamą požiūrį į sensorinę integraciją ir jos metodų taikymą vaikų reabilitacijos kontekste. Ergoterapijos srities atstovai yra vieni dažniausiai pozityviai vertinančių šiuos metodus specialistų, o psichologijos atstovų dauguma neturi teigiamo požiūrio į šių metodų taikymą vaikų reabilitacijos kontekste.
ABSTRACT: Goda Mažeikaitė. Knowledge and attitudes of child rehabilitation professionals toward the use of sensory integration methods in rehabilitation. Master‘s thesis. Supervisor - prof. Audronė Prasauskienė. Lithuanian University of Health Sciences, Medical Academy, Faculty of Nursing. Kaunas, 2023; 75 p. Hypothesis: child rehabilitation professionals have a positive attitude toward the use of sensory integration techniques in the context of rehabilitation. Aim of the study: To investigate rehabilitation professionals knowledge and attitudes toward the use of sensory integration methods in child rehabilitation. Research goals:
- To determine the frequency and scope of the application of sensory integration methods in children's rehabilitation practice
- To investigate the knowledge of child rehabilitation professionals about sensory integration methods.
- To investigate child rehabilitation specialists' attitudes towards using sensory integration methods. Subjects of the study: 122 occupational therapists, physiotherapists, speech therapists, and psychologists working in Lithuanian early childhood and pediatric medical rehabilitation institutions. Methodology of the research: Quantitative research, instantaneous cross-sectional questionnaire survey. A questionnaire created by the researcher was used, which contains 28 questions divided into four parts: Part I - socio-demographic situation; Part II - scope of application of sensory integration methods in children's rehabilitation; Part III - professionals knowledge of sensory integration and its methods; Part IV - attitudes towards sensory integration methods in children's rehabilitation. For data collection, closed-ended questions were used in parts I-III, while part IV was assessed with a five-point Likert scale. Internal consistency and reliability of the constructed questionnaire were calculated. The Cronbach's α coefficient was 0.665 in Part II, 0.769 in Part III, and 0.894 in Part IV. Statistical analysis was performed using IBM SPSS Statistics 29 and Microsoft Office Excel 2016 statistical software. Conclusions:
- The majority (71.3%) of professionals working in early childhood and pediatric medical rehabilitation settings use sensory integration methods in their clinical work. Sensory-based interventions are the most popular in occupational therapy, physiotherapy, and speech therapy. The majority (59.1%) of psychologists do not use sensory integration methods or only sometimes include them in their practice.
- The study revealed that the majority of child rehabilitation specialists know the definition of sensory integration, the main objectives of sensory integration methods, and the specifics of sensory diet and sensory-based interventions. A smaller proportion of professionals have knowledge of A. J. Ayres' sensory integration practice and the types of sensory integration disorders. Women have more knowledge of sensory integration methods than men, and occupational therapists, physiotherapists, and speech therapists have more information on sensory integration and its methods than psychologists.
- Professionals working in Lithuanian early childhood and pediatric medical rehabilitation institutions have a positive attitude towards sensory integration and its methods in the context of children's rehabilitation. Occupational therapists are among the most likely to have a positive attitude toward these methods, while the majority of psychology professionals do not have a positive attitude toward the use of these methods in the context of children's rehabilitation.