Options
Visuomenės sveikatos paslaugas teikiančios įstaigos etinio mikroklimato įvertinimas
Bagdonavičiūtė, Goda |
Recenzentas / Reviewer | |
Komisijos pirmininkas / Committee Chairman | |
Komisijos sekretorius / Committee Secretary | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Vitkus, Linas | Komisijos narys / Committee Member |
Darbo tikslas. Įvertinti visuomenės sveikatos paslaugas teikiančios įstaigos etinį mikroklimatą organizaciniame (mezo) lygmenyje. Uždaviniai: 1) Atskleisti visuomenės sveikatos paslaugas teikiančios įstaigos darbuotojų požiūrį į įstaigoje vyraujančias etines vertybes; 2) Atskleisti visuomenės sveikatos paslaugas teikiančioje įstaigoje pasireiškiančias etines problemas; 3) Nustatyti etinį mikroklimatą ir jį sąlygojančius veiksnius visuomenės sveikatos paslaugas teikiančioje įstaigoje; 4) Nustatyti visuomenės sveikatos paslaugas teikiančios įstaigos etinio mikroklimato ir etinių problemų sąsajas. Metodika. Tyrimui pasirinktas kiekybinis tyrimas, kuris atliktas taikant anoniminę anketinę apklausą. Tyrimas atliktas 2021 m. lapkričio – 2022 vasario mėnesiais NVSC Vilniaus departamente, apklausiant jo darbuotojus. Tyrime dalyvavo 71 tiriamasis, kurių atranka buvo patogioji, t. y. tyrime galėjo dalyvauti visi norintys Vilniaus departamento darbuotojai. Tiriamieji pildė elektroninį anketos variantą, kurio rezultatai apdoroti taikant SPSS 27.0 statistinį paketą. Rezultatai. Tyrimo rezultatai atskleidė, kad didesnė dalis Vilniaus departamento darbuotojų geriausiai įvertino įstaigoje vyraujančią darbo aplinką bei sąlygas, kurie skatina įstaigos darbuotojus elgtis etiškai. Šiek tiek prasčiau darbuotojai įvertino įstaigos etikos politiką, nurodydami, kad įstaigos veiklos dokumentuose nėra tiksliai nustatyta, kas įstaigoje etiška ir kas ne, kad įstaiga neturi etikos kodekso arba jis nėra viešai prieinamas. Tyrimo rezultatai parodė, kad dažniausiai pasitaikančios įstaigos etinės problemos yra darbuotojų ir vadovų apkalbos, piktnaudžiavimas tarnybine padėtimi bei įstaigos resursų naudojimas asmeniniais tikslais. Tyrimo rezultatai parodė, kad didesnė dalis Vilniaus departamento darbuotojų mano, kad jų įstaigos darbuotojai apskritai elgiasi pakankamai etiškai, tačiau jeigu vis tik pasielgia neetiškai – tai taip elgiasi dažniausiai dėl to, kad jaučia spaudimą iš savo vadovų arba dėl to, kad tenkina įstaigos arba savo interesus. Tyrimo rezultatai parodė, kad Vilniaus departamento darbuotojai savo įstaigos etinį mikroklimatą vertina kaip principinį, kuriame vyrauja taisyklių ir procedūrų bei įstatymų ir etikos kodekso laikymasis bei kaip geranorišką, kuriam būdinga socialinė atsakomybė bei komandinis darbas. Išvados. 1. Visuomenės sveikatos paslaugas teikiančios įstaigos darbuotojų nuomone jų požiūris į įstaigoje vyraujančias etines vertybes nėra palankus. 2. Visuomenės sveikatos paslaugas teikiančios įstaigos darbuotojams dažniausiai pasitaikančios etinio elgesio problemos yra darbuotojų ir vadovų apkalbos, piktnaudžiavimas bei įstaigos resursų naudojimas asmeniniais tikslais. 3. Visuomenės sveikatos paslaugas teikiančioje įstaigoje vyrauja principinio bei geranoriško etinio mikroklimato tipo požymiai. 4. Tyrimo metu nustatytos statistiškai reikšmingos sąsajos tarp visuomenės sveikatos paslaugas teikiančios įstaigos etinio mikroklimato ir vyraujančių etinių problemų.
The aim of the study: To evaluate the ethical microclimate of an institution providing public health services at the organizational (meso) level. Objektives: 1) To reveal the attitude of the employees of the institution providing public health services to the prevailing ethical values in the institution; 2) To reveal ethical problems in the institution providing public health services; 3) To determine the ethical microclimate and the factors determining it in the institution providing public health services; 4) To determine the links between the ethical microclimate of an institution providing public health services and ethical problems. Methodology. A quantitative study was selected for the study, which was conducted using an anonymous questionnaire. The study was conducted in 2021 November - February 2022 in the Vilnius Department of the NVSC, interviewing its employees. The study included 71 subjects, the selection was convenient, it means all interested employees of the Vilnius Department could participate in the survey. Subjects completed an electronic version of the questionnaire, the results were processed using the SPSS 27.0 statistical package. Results. The results of the research revealed that the majority of the employees of the Vilnius Department rated the prevailing work environment and conditions that encourage the employees of the institution to behave ethically. Employees rated the institution's ethics policy slightly worse, stating that the institution's operating documents did not specify what was ethical in the institution and what was not, that the institution did not have a code of ethics or that it was not publicly available. The results of the research showed that the most common ethical problems of the institution are gossip of employees and managers, abuse of official position and use of the institution's resources for personal purposes. The results of the survey showed that the majority of Vilnius department employees believe that their employees behave ethically enough in general, but if they still behave unethically, they do so mostly because they feel pressure from their managers or because they are satisfied with the institution or their interests. The results of the research showed that the employees of the Vilnius Department evaluate the ethical microclimate of their institution as principled, in which the rules and procedures and the law and code of ethics prevail, and as benevolent, characterized by social responsibility and teamwork. Conclusions. 1. The staff of an institution providing public health services shall not consider their attitude towards the ethical values prevailing in the institution to be favorable. 2. The most common issues of ethical behavior for employees of an institution providing public health services are gossip, abuse and personal use of the institution's resources by employees and managers. 3. The characteristics of a principled and benevolent ethical microclimate prevail in an institution providing public health services. 4. The study identified statistically significant links between the ethical microclimate of an institution providing public health services and the prevailing ethical issues.