Virtualios realybės sprendimai ir lytėjimo prietaisų pritaikymas žada permainas mokant chirurgijos
Technologinės naujovės medicinos srityje atveria naujų galimybių – ir studijų, ir pacientų priežiūros bei gydymo srityse. Viena sparčiausiai besivystančių ir nuolat tobulinamų sričių – virtualių realybių sprendimai. Šiandien virtualios realybės (VR) samprata apima papildytos (AR, angl. Augmented Reality), mišrios (MR, angl. Mixed Reality) ir hibridinės tikrovių sąvokas.
Lygiagrečiai nuosekliai vystomi prisilietimo pojūčius virtualioje aplinkoje imituojantys (haptiniai) prietaisai, įgalinantys simuliuojamų pojūčių realistiškumą. Kompleksiniai virtualios realybės sprendimai keičia tradicinius mokymo metodus, teikia galimybių kelti medicinos specialistų kvalifikaciją, užtikrinti saugesnę pacientų priežiūrą ir gydymą.
Virtualių realybių sprendimai padeda kurti interaktyvias ir realistiškas mokymosi aplinkas, kuriuose įmanoma imituoti sudėtingas chirurgines procedūras, intervencinius veiksmus, formuoti taisyklingą elgesį gydymo įstaigos aplinkoje. VR simuliacijos turi keletą esminių privalumų.
Visų pirma, tai saugumas ir įvairių rizikų eliminavimas.Pradedantiesiems chirurgijos srities specialistams virtuali aplinka suteikia galimybę praktikuotis be pavojaus sau ir pacientų sveikatai. Simuliacija teikia galimybių mokytis iš klaidų realiuoju laiku. Kitas privalumas – individualizuotas ir standartizuotas mokymasis. Studentas gali praktikuotis savo tempu, jam patogiu laiku, grįžti prie sudėtingų procedūrų ir kartoti veiksmus tol, kol jie tampa taisyklingi, nuoseklūs, sklandūs. Virtualių realybių sprendimai leidžia imituoti retas ar ekstremalias situacijas, su kuriomis gydytojas realybėje gali susidurti vos keletą kartų per profesinę karjerą. Tokie įrenginiai gali padėti įvertinti chirurginių veiksmų tikslumą, pateikti grįžtamąjį ryšį, padedantį tobulinti įgūdžius.
Naujų virtualių realybių galimybių mokyti chirurgijos suteikia haptiniai prietaisai – virtualių objektų lytėjimo pojūčių generavimo įrenginiai, valdikliai, pirštinės, sensoriai.Haptiniai prietaisai šalia regos ir klausos išplečia dar vieną pojūčių dimensiją – lytėjimo pojūtį virtualioje realybėje.
Lytėjimo sprendimai padeda chirurgams pajusti audinių tekstūrą, atsparumą ir manipuliavimo jėgas atliekant subtilias procedūras. Tai aktualu mokant laparoskopinės, robotinės, mikrochirurgijos įgūdžių, kai preciziški veiksmai yra kritiškai svarbūs. Haptiniai prietaisai padeda geriau suprasti, kaip chirurginiai instrumentai sąveikauja su audiniais, pagerina specialisto motorinę atmintį, skatina įsiminti įgūdžius – visa tai labai svarbu greitam ir tiksliam gydytojo darbui. Tikslus grįžtamasis ryšyspadeda išvengti klaidų realių operacijų metu. Prietaisai gali fiksuoti veiksmų klaidas, netinkamus, netikslius judesius bei padėti jų išvengti.
Chirurgijos srityje taikomos VR ir haptinės technologijos atveria daug galimybių, tačiau kartu susiduriama su tam tikrais iššūkiais. Aukštos kokybės sistemos brangios, jų įdiegimas medicinos mokyme yra ribotas. Nepaisant pažangos, kai kurios šalys dar negali plačiai diegti tokių inovacijų, todėl renkasi tradicinius mokymo ir mokymosi metodus. Akivaizdu ir tai, kad reikia nuolat tobulinti simuliacijų tikroviškumą ir prietaisų jautrumą, siekiant pakartoti realius pojūčius, veiksmus, operacijas. Šios srities technologijos nuolat kinta, sveikatos specialistams tenka nuolat atnaujinti žinias, tobulinti kompetencijas.
Šioms technologijoms sparčiai vystantis, tikėtina, kad jos taps neatsiejama chirurgijos mokymo dalimi, tad siekiant žengti kartu su laiku Lietuvos sveikatos mokslų universiteto (LSMU), Kauno technologijos universiteto (KTU), Agder universiteto (Norvegija), Sienos universiteto (Italija) mokslininkų komandos sujungė jėgas siekdami sukurti, išplėtoti, pagerinti virtualių realybių ir lytėjimo prietaisų prieinamumą ir integraciją mokant chirurgijos.
Pasitelkus Europos Sąjungos (ES) švietimo, mokymo, rėmimo programą „Erasmus+“, glaudžiai bendradarbiaujant universitetų vadovams, sumanymas įgavo realų pagrindą. Šiandien jungtinė, tarptautinė, multidisciplininė Lietuvos ir užsienio partnerių universitetų mokslininkų komanda vykdo mokslo projektą – „Immersive Surgica Edu (Beyond the Classroom: Virtual Reality, Augmented Reality and Haptics for Enhanced Surgical Training and Education. Project Reference: 2023-1-NO01-KA220-HED-000160462)“.
Sumani projekto programa padeda ugdyti, vystyti ir pritaikyti savo srities kompetencijas virtualių realybių, lytėjimo prietaisų kūrimo ir šiuolaikinės chirurgijos technologijų srityje. Projekto metu siekiama sujungti įvairias technologijas, modernizuoti ir gerinti chirurgijos mokymą.
Kiekvienas partnerių įgauna dalį sau naudingos patirties, o visi kartu – glaudesnio skirtingų mokslo sričių bendradarbiavimo, gebėjimo sujungti interesus, mokslo ir edukacijos tikslams pritaikyti virtualiąsias tikroves, edukuoti ir šviesti visuomenę šiais klausimais.
Įgyvendinant projektą, vyksta nuolatiniai mokslininkų komandų tarpdisciplininiai susitikimai, praktiniai prototipų bandymai, tobulinimas, analizuojama mokslinė literatūra, rengiamos publikacijos ir leidiniai. Universitetų studentai gali tiesiogiai dalyvauti kūrimo procese, išbandyti ir tobulinti technologinius sprendimus, pasinerti į tarptautinį įvairių sričių – chirurgijos, inžinerijos, robotikos, informatikos, 3D modeliavimo, virtualių aplinkų projektavimo – virsmą.
Lietuvos sveikatos mokslų universitete didelį indelį į projekto vykdymą įdeda doc. dr. Povilas Ignatavičius, dr. Audrius Paršeliūnas, gydytojas abdominalisnis chirurgas Ernest Margelis, studijų administratorė Neringa Šamanskienė, gydytojas chirurgas Andrėjus Subočius, Medicinos akademijos, Medicinos fakulteto, Chirurgijos klinikos ir Plastinės ir rekonstrukcinės chirurgijos klinikos vadovai, akademikai, mokslininkai, klinikiniai praktikai, universiteto neakademinių padalinių administratoriai. Tad tarptautinio universitetų bendradarbiavimo, studijų proceso modernėjimo, sveikatos srities mokslo plėtros, prieinamumo gerinimo, pažangos kartu siekia didelė LSMU specialistų komanda.