LSMU atstovai Pietų Afrikos Respublikoje pristatė studijų Universitete galimybes
Švietimo mainų ir paramos fondas kartu su Lietuvos Respublikos ambasada Pietų Afrikos Respublikoje organizavo Lietuvos universitetų vizitą į šią šalį, kad pristatytų mūsų aukštąjį mokslą ir studijų galimybes. Delegacijoje dalyvavo 8 Lietuvos universitetų atstovai. LSMU atstovavo TRSC dekanė prof. Ingrida Janulevičienė ir projektų vadovas Jevgenij Razgulin.
Vizitas išpildė lūkesčius
Kultūriniai ir organizaciniai sunkumai, su kuriais susidūrė Lietuvos delegacija planuodama išvyką, atskleidė, kaip mažai žinome apie Pietų Afrikos Respubliką, tačiau pats vizitas su kaupu išpildė lūkesčius. Šalis didelė ir kasmet aukštojo mokslo siekiančių studentų paraiškų gaunama per 4 mln., tačiau studijuoti priimama tik 163 tūkstančiai. Nemaža dalis studentų turi olandiškų, vokiškų, hebrajų šaknų, todėl yra atviri pasiūlymams studijuoti Europoje. Išgirdus apie Lietuvą ir studijų galimybes mūsų šalyje, visuose lankytuose universitetuose ir mokyklose susidūrėme su nuostaba, kodėl iki šiol nebuvo vertintos tokios puikios galimybės. LSMU studentams tai būtų dar viena anglakalbė šalis, kurioje puikios sąlygos praktikai ir studijoms.
Tolimosios šalies sąsajos su Lietuva
Lankydami universitetus ir ligonines, vis aptikdavome tolimosios šalies sąsajų su Lietuva. Žinome, kad Christian Neethling Barnard 1967 m. Keiptauno klinikoje atliko pirmąją širdies transplantaciją, bet kad recipientas buvo 55-erių metų Louis Joshua Washkansky, gimęs Kaune, žino nedaugelis. Pretorijos universitete dirbo lietuvių profesorius geografas Kazys Pakštas, kuris vystė „atsarginės Lietuvos“ kūrimo planą, kuomet tarpukariu iš Lietuvos per 20 Nepriklausomybės metų emigravo apie 100 tūkst. lietuvių. K. Pakštas suvokė, kad sustabdyti emigracijos neįmanoma, bet manė, kad galima ją valdyti ir būtent „atsarginė Lietuva“ galėtų apsaugoti lietuvių tautą nuo išnykimo.
Pristatytos studijų programos
Ambasadai, kuri PAR veikia jau septintus metus, greitam proveržiui bendradarbiauti su PAR aukštojo mokslo institucijomis sutrukdė pandemija. Todėl šis Lietuvos aukštojo mokslo institucijų vizitas į PAR buvo aktualus tarptautiškumo vystymuisi, švietimui ir edukacijai.
Lietuvos universitetai pristatė studijų programas ambasadoje Pretorijoje ir susitiko su regiono mokyklų direktoriais. Moksleiviai gana anksti pradedami orientuoti į socialinius ir tiksliuosius mokslus, todėl svarbu žinoti, kokius studijų dalykus pasirinkti, kokius reikalavimus išpildyti, planuojant būsimas studijas. Pavyzdžiui – tikslioji matematika yra privaloma, jei moksleivis planuoja studijas universitete. O taikomoji matematika, kurios metu moksleivis išmoksta skaičiuoti buityje reikalingus dalykus, kaip, pvz., kiek litrų dažų reikia išdažyti tam tikrą kambario plotą, nesuteikia teisės studijuoti universitete. Studijų paroda King David mokykloje Johanesburge viršijo lūkesčius moksleivių ir tėvelių gausa, susidomėjimu studijomis Lietuvoje ir kryptingais klausimais. Mokslo metai PAR tęsiasi nuo sausio iki gruodžio ir moksleiviai, kurie pabaigs šiuos mokslo metus, tikimės, jau atsilieps į kitų metų priėmimą LSMU.
Jungtinės doktorantų temos ir studijos PAR universitetams yra įdomi sritis
Pristatydamas Pretorijos universitetą vicekancleris ir rektorius prof. Tawana Kupe pažymėjo, kad tai vienas didžiausių studijų ir mokslo centrų Afrikoje, patenka į TOP 1 proc. geriausių pasaulio universitetų klinikinės medicinos ir žemės ūkio imunologijos, mikrobiologijos, gyvūnų mokslų srityse. Universitete yra 9 fakultetai ir 72 mokslo insititutai bei centrai; siūlomos 1,108 studijų programos. Pretorijos universitete studijuoja 53,131 studentas, iš jų 3,699 tarptautiniai, o 3,278 studijuoja nuotoliu. Bendras alumnų skaičius siekia 285 tūkst. iš 118 šalių, 94 proc. absolventų įsidarbina per kelis mėnesius. Universiteto pastatai išsidėstę parko teritorijoje, ekskursiją vedė studentai savanoriai.
Johanesburgo universitetas įkurtas 2005 metais, susijungus 4 universitetams. Šiuo metu čia studijuoja 51 tūkst. studentų, iš jų 3 tūkst. yra tarptautiniai iš 80 šalių bei dirba arti 3 tūkst. akademinio personalo. QS pasaulio universitetų reitinguose Johanesburgo universitetas užima 412 vietą. Universiteto administracijos atstovai domėjosi mainų programų galimybėmis, studentų ir dėstytojų pasikeitimu. PAR Vyriausybės įsakymais apibrėžta, kad Afrikos universitetams neleidžiama siekti dvigubo diplomo, bet palankiai žiūrima į jungtines programas. Todėl jungtinės doktorantų temos ir studijos PAR universitetams yra įdomi sritis.
Witwaterstrand universitetas, sutrumpintai vadinamas WITS, įsikūręs miesto centre, kur nelabai saugi aplinka, todėl ypač stipri universiteto išorinė apsauga – kameros, blokuojami įėjimai/išėjimai, apsaugos darbuotojai ir t. t. Universitete yra 5 fakultetai: Humanitarinių mokslų, Verslo, Teisės, Inžinerijos ir Sveikatos mokslų, kuriuose yra nemažai mokyklų. Studijuoja beveik 40 tūkst. studentų, į edicinos studijas kasmet priimama apie 300 studentų. Universitete ypač stipri mokslinių projektų grandis, didžiausias skaičius projektų – lėtinių neužkrečiamų bei infekcinių ligų sritis, genetikos, farmacijos, biomedicininės inžinerijos, „žaliosios chemijos“ sritis. Universitetas priklauso CIVUS aljansui Afrikoje, UNICA bei UNA Europe ir išreiškė susidomėjimą LSMU pasiekimais kaip PSO bendradarbiaujančio centro.
Vizitas į Stelenbošo (Stellenbosch) universitetą džiugino europietiška atmosfera, aukštai vertinamais universiteto mokslo pasiekimais, kaip pažymėjo Universiteto rektorius gastroenterologas prof. Wim de Villiers, jų strateginis tikslas – kurti žinias, kurios atitiktų vietinius ir globalius poreikius. Universitete, be įprastų sveikatos, žemės ūkio, teologijos, inžinerijos, humanitarinių ir kt. mokslų fakultetų, dar yra duomenų analizės, kompiuterinio mąstymo, bioinžinerijos mokyklos, kurios multidisciplininiuose projektuose užima svarbią vietą. Universitetas didžiuojasi 6 pastarųjų metų startuoliais, kurie yra Mokslų fakulteto absolventai. Įdomu tai, kad maisto saugos programa vystoma Klimato studijų mokykloje, kurioje dėstoma ir apie švarų vandenį, atsargų papildymą ir pan. Rektorius studentų mainams siūlė modelį 2:1, kuris padėtų išlyginti studijų kainų skirtumus. Kaip galimybė bendradarbiauti įvardyti doktorantų ir stažuotojų jungtinės programos bei dėstytojų mainai. Įvertinę Stelenbošo universiteto aplinką ir galimybes, dauguma Lietuvos aukštųjų mokyklų delegacijos narių pažymėjo, kad mielai vyktų dėstymo vizitams ir kviestų mokslininkus iš Stelenbošo.
Herzlia mokykloje susitikome su vicekancleriu Sydney Samakosky, atsakingu už studijas, kuris prisipažino turintis lietuviškų šaknų, bet niekada nepagalvojęs, kad atsirastų galimybė moksleivių mainams ar studijų bei karjeros galimybių. Sužinojęs, kad LSMU struktūrai priklauso lopšelis-darželis, mokykla ir gimnazija, norėtų artimiausiu metu aptarti mainų galimybes su moksleiviais ir jų tėveliais.
Vizitas Pietų Afrikoje buvo labai intensyvus, darbotvarkė įtempta ir tikimasi abiem pusėms naudingo bendradarbiavimo.