Tai, ką daro šie jauni žmonės, mokslui yra neįkainojama“ – tyrimas Lietuvoje įgauna pagreitį

2025-07-24
< Grįžti

Apie 400 paauglių iš šešių šalies mokyklų dalyvavo pirmajame tarptautinio tyrimo „BootStRaP“ etape ir pirmajame tokio pobūdžio tyrime Lietuvoje, kuriame realiuoju laiku vertinami paauglių skaitmeniniai įpročiai ir jų sąsajos su emocine savijauta. Projekte dalyvauja 14 šalių, įskaitant Jungtinę karalystę ir Australiją, o tyrimas vyksta 9-iose Europos šalyse, kuriose šiame etape iš viso įsitraukė 48-ios mokyklos.

Penkerius metus truksiantis projektas sulaukė palaikymo iš Lietuvos Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos bei aktyvaus dalyvaujančių mokyklų, mokytojų, pačių moksleivių ir jų tėvų įsitraukimo, be kurio – tyrimo organizatoriai neabejoja – sėkmingas pirmojo etapo įgyvendinimas nebūtų buvęs įmanomas.

„Tai ne tik tyrimo etapas, bet ir pripažinimo vertas bendruomenės pastangų rezultatas. Tai, ką daro šie jauni žmonės, mokslui yra neįkainojama: jų dalyvavimas leidžia mums suprasti, kaip skaitmeninė aplinka veikia jaunimo psichikos sveikatą. Esu nuoširdžiai dėkingas kiekvienam mokiniui, jų tėvams, mokytojams ir mokyklų bendruomenėms – jų pasitikėjimas, atvirumas naujiems dalykams kuria pagrindą reikšmingiems pokyčiams. Moksle – tai svarbu žingsnis link geresnio mūsų vaikų ir jaunimo emocinės gerovės supratimo,“ – sako projekto vadovas Lietuvoje, LSMU mokslininkas dr. Julius Burkauskas.

Tyrime dalyvaujantys 12–16 metų moksleiviai pusę metų naudojo specialiai projektui sukurtą programėlę, kuri vertino jų veiklą internete, periodiškai siuntė klausimynus apie nuotaikas ir savijautą, pateikė reakcijos testus.

Įrankis buvo kuriamas kartu su jaunimu – tarptautinėse komandose gyvai ir nuotoliu įtraukiant paauglius. Lietuviai dalyvavo dvejuose tokiuose susitikimuose – projekto jaunimas susitiko Jungtinėje Karalystėje ir Portugalijoje.

„Didžiuojuosi mūsų mokiniais – jie ne tik išlaikė dėmesį visą pusmetį, bet ir įrodė, kad gali būti tikri mokslo partneriai. Jie buvo smalsūs, kantrūs, o svarbiausia – nuoširdžiai įsitraukę. Kartu augo ir patys: pažino save, mokėsi stebėti savo emocijas, suprasti, kaip veikia jų kasdienybė skaitmeniniame pasaulyje. Man tai – ne tik tyrimas, o bendrystės ir pasitikėjimo pavyzdys: pradžioje patikėjo tėvai, o tada – ir jaunimas, atsakingai ir atvirai, pasiruošę būti pokyčių dalimi,“ – sako Rozvita Brazaitienė, Prezidento Valdo Adamkaus gimnazijos direktoriaus pavaduotoja ugdymui, informacinių technologijų mokytoja ekspertė.

Projekte dalyvauja: Vilniaus Žvėryno gimnazija, Kauno Prezidento Valdo Adamkaus gimnazija, Palangos Senoji gimnazija, Vilniaus Taikos progimnazija, Palangos Vlado Jurgučio progimnazija ir Kretingos r. Vydmantų gimnazija.

Šiuo metu vyksta pasirengimas antrajam etapui, kuriame taip pat planuojama įtraukti apie 400 moksleivių. Trečiasis etapas vyks vėliau, o bendra Lietuvos dalyvių imtis sieks iki 1200 paauglių. Planuojama, kad iš viso Europoje tyrime dalyvaus apie 10 000 paauglių.

Projektą Lietuvoje įgyvendina Lietuvos sveikatos mokslų universitetas, projekto komunikacijos partneris – Skaitmeninės etikos centras. Tyrimą finansuoja programa „Europos Horizontas“, Jungtinės Karalystės tyrimų ir inovacijų programa bei Šveicarijos švietimo, mokslinių tyrimų ir inovacijų valstybės sekretoriatas.