Atvirasis mokslas
Atvirasis mokslas (angl. Open science arba Open Research), tai judėjimas ir praktika, siekianti, jog visi mokslo proceso elementai – nuo idėjos iki publikacijos – būtų visiems lengvai suprantami ir prieinami. Tai reiškia, jog visos publikacijos, duomenys, kompiuterinės programos, programinis kodas bei mokymo ištekliai turėtų būti patikimi ir skaidrūs, lengvai randami, nemokamai prieinami, atkartojami, ir su galimybe pakartotinai juos panaudoti ir platinti.
Pasak UNESCO, vieno iš pagrindinių atvirojo mokslo judėjimo variklių, atvirasis mokslas grindžiamas keturiomis esminėmis vertybėmis – kokybe ir sąžiningumu, bendra nauda, lygybe ir teisingumu, įvairove ir įskaičiuotinumu. Šioms vertybėms palaikyti bei atvirojo mokslo siekiams įgyvendinti, UNESCO šalys narės yra skatinamos vadovautis šešiais principais:
1. Skaidrumas, kritika ir atkartojimas didina mokslo proceso ir produkcijos patikimumą, tikslumą ir vertę, užtikrina pozityvią mokslo įtaka visuomenei, bei skatina pasitikėjimą mokslu.
2. Lygios galimybės užtikrina, jog ne tik mokslininkai, bet ir mokesčių mokėtojai, įvairių sričių profesionalai, švietimo darbuotojai bei politikai gali pasinaudoti moksline informacija. Galimybė pasinaudoti mokslo progreso teikiamomis naudomis privalo būti užtikrinta kaip viena iš Universalių Žmogaus Teisių (27.1 straipsnis).
3. Atsakomybe ir pagarba siekiama paskatinti mokslininkus iš anksto apgalvoti ir, prireikus, prisiimti atsakomybę už socialinius ar ekologinius mokslinės veiklos padarinius, spręsti potencialius interesų ar intelektinius konfliktus.
4. Tolerancija ir įtraukimas skatina bendradarbiavimą be geografinių, kalbinių, socialinių ar ekonominių apribojimų, įtraukiant ir žinias, surinktas iš mažumų bendruomenių, nes taip potencialiai sprendžiamos platesnio socialinio masto problemos.
5. Lankstumas itin svarbus skatinant toleranciją ir mokslinės veiklos įvairovę, pripažįstama, jog atvirajam mokslui įgyvendinti galimi įvairūs skirtingi sprendimo būdai.
6. Tvarumas skatina mokslo efektyvumą ir įtakingumą, nes yra kuriamos ilgalaikės infrastruktūros, planai ir finansavimo schemos, kurie įtraukia mokslininkus iš mažiau privilegijuotų šalių bei institucijų.
Paveikslėlis: Potsdamo Universitetas, CC-BY-4.0 licencija. Šaltinis [https://www.uni-potsdam.de/en/openscience/index]
Atvirasis mokslas yra skirstomas į šešias praktines sudėtines dalis:
Vienas iš atvirojo mokslo tikslų – mokslo tyrimų rezultatų skaidrumas. Jam užtikrinti nepakanka prieigos prie neapdorotų tyrimo duomenų ir publikuotų rezultatų, todėl atvirosios metodologijos (angl. Open methodology) pagalba siekiama paviešinti ir atverti visus tyrimo procesus, metodus, eksperimento pobūdį, įrankius ir statistinės analizės priemones. Tai užtikrina, jog tyrimas gali būti kritiškai įvertintas bei atkartojamas.
Atvirojo recenzavimo (angl. Open peer review) praktika skiriasi nuo įprastinės recenzavimo praktikos, nes recenzuojantis mokslininkas yra ne anoniminis, bet viešai įvardintas, o komentarai atveriami ne tik publikacijos autoriams ar leidinio redaktoriui, bet visiems skaitytojams.
Bene didžiausia tokio metodo nauda – bendras recenzavimo proceso užtikrinimas. Grobuoniški žurnalai (angl. Predatory journals) dažniausiai slapta neįvykdo žadėto recenzavimo, todėl išleistų publikacijų kokybė ir skaidrumas negali būti garantuoti. Reikalavimas paviešinti recenzavusių asmenų tapatybes bei komentarus ženkliai apsunkintų grobuoniškų žurnalų klastotes. Paviešintomis tapatybėmis taip siekiama išvengti užslėpto kenkėjiško elgesio, konfliktų, išankstinio nusistatymo, nesąžiningo ar nesistemingo publikacijų vertinimo, bei paskatinti viešą dialogą ir kritiką.
Dar viena atvirojo recenzavimo nauda – greitesnis publikavimo procesas. Dabartinis recenzavimo modelis yra itin lėtas, neretai užtrunkantis iki metų. Atvėrus recenzavimo procesą, į jį įsitrauktų labiau motyvuoti, publikacijos tema besidomintys ir daugiau laiko turintys mokslininkai, todėl publikacijos būtų apdorotos greičiau. Taip pat į recenzavimo procesą siūloma įtraukti ir plačiąją visuomenę. Rekomenduojama, jog autoriai specialiose talpyklose taip pat viešintų ir “preprintus” (angl. Preprints) – tik redaktoriams pateiktas, bet dar nerecenzuotas publikacijas. Tokiu būdu autoriai pritrauktų potencialius leidėjus jau iš anksto.
Kai kurie moksliniai žurnalai jau palaiko atvirojo recenzavimo praktiką, pvz. BioMed Central, BMJ. Egzistuoja ir nerecenzuotų publikacijų (preprintų) talpyklos, pvz. medRxiv, bioRxiv, ASAPbio. PubPeer tinklapyje matomi publikacijų komentarai, įvertinimai bei autorių atsakymai.
Atvirojo kodo (angl. Open source) praktika siekia atviros prieigos, panaudos, ir galimybės toliau vystyti esamus ar kurti išvestinius darbus iš visų kompiuterinių programų bei programinio kodo. Atvirojo kodo praktika ir jos pagrindu kurti produktai yra itin populiarūs, pvz. operacinės sistemos (Linux, Ubuntu), interneto naršyklės (Firefox), grafinio dizaino (Blender), statistinės analizės (R, MySQL) programos ir pan. Programinis kodas taip pat viešinamas tokiose talpyklose kaip GitHub ar SourceForge.
Atvirojo švietimo išteklių (angl. Open educational resources) praktika siekia atverti visas mokymo ir mokymosi priemones nemokamai, atvirai prieigai, platinimui bei panaudai bet kuriam moksleiviui, studentui, mokytojui ar dėstytojui. Tai įskaito ne tik vadovėlius ar pratimų sąsiuvinius, bet ir kitą medžiagą – pamokų planus ir santraukas, užduočių rinkinius, vizualinę, garsinę ar video medžiagą. Autorinėms teisėms apsaugoti, autoriams rekomenduojama pasinaudoti Creative Commons licencijomis.
Atvirojo švietimo idėja ir terminologija vystoma nuo 2002 metų. Itin reikšmingose Keiptauno Atvirojo Švietimo bei Paryžiaus Atvirųjų Švietimo Šaltinių deklaracijose buvo rekomenduojama publikuoti mokymo priemones atvirai prieigai, panaudai, vertimams ir platinimui, nepamirštant ir skaitytojų su negalia ar neturinčių interneto ryšio. Deklaracijos grindžiamos Jungtinių tautų Žmogaus Teisių Deklaracijos 26 skyriumi, įvardinančiu švietimą kaip universalią žmogaus teisę. Mokslinės institucijos bei vyriausybės buvo raginamos visoms viešosiomis lėšomis finansuojamoms mokymo priemonėms suteikti atvirąją prieigą, teikti prioritetą atvirojo švietimo veiklai ir ją atitinkamai apdovanoti. Dabartinė atvirojo švietimo išteklių samprata, strategija ir politika remiasi naujausiu 2019 metų UNESCO Atvirojo Švietimo Išteklių Rekomendacijų dokumentu.
Atvirojo švietimo išteklius galima rasti tokiose paieškos sistemose ir svetainėse kaip OER Commons, Open Textbook Library, Open Course Library, MERLOT bei Openverse.
Atviroji prieiga (angl. Open Access) – tai informacijos sklaidos praktika, siekianti suteikti nemokamą, nuolatinę, neribojamą galimybę naudotis skaitmenine visatekste informacija internete. Tai reiškia, kad vartotojai gali skaityti, atsisiųsti, dalintis ar pakartotinai panaudoti dokumentų turinį atsižvelgiant į autorių teisių apsaugos bei licencinius reikalavimus. Ši praktika dažniausiai taikoma akademiniams leidiniams, moksliniams straipsniams, konferencijų tezėms, tyrimų rezultatams ir duomenų rinkiniams, magistro ir doktorantų tezėms bei disertacijoms. Tai žinomiausia ir labiausiai išvystyta atvirojo mokslo dalis. Plačiau apie atvirąją prieigą →
Atvirieji duomenys (angl. Open data) – tai palyginti mažai išvystytas, bet itin svarbus atvirojo mokslo judėjimo komponentas, siekiantis suteikti nemokamą, nuolatinę, neribojamą galimybę prieiti ir naudotis mokslinių tyrimų duomenimis. Tai reiškia, kad visi mokslo proceso dalyviai bei plačiosios visuomenės nariai gali peržiūrėti, atsisiųsti, dalintis ar pakartotinai panaudoti neapdorotus tyrimų duomenis, atsižvelgiant į autorių teisių apsaugos bei licencinius reikalavimus. Atvirųjų duomenų judėjimas įgauna vis daugiau svarbos, prie jo vystymo ir propagavimo prisideda vis daugiau finansavimo organizacijų, leidėjų ir pasaulinių organizacijų.
Informacija ruošiama..
2020-2024 metų strateginiame plane Europos komisija pripažįsta atvirąjį mokslą kaip prioritetą ir, kurdama naujus planus ir projektus, finansuodama mokslą bei inovacijas, pasitelkia atvirojo mokslo principus kaip standartą. EK siekia greitesnės naujausių mokslo atradimų sklaidos, didesnio visuomenės pasitikėjimo mokslu ir įsitraukimo į mokslinį procesą, didesnės mokslo institucijų atsakomybės prieš visuomenę, todėl nuolatos vysto ir tobulina atvirojo mokslo nuostatus. Šiuo metu Europos komisija yra nustačiusi aštuonis aspektus, skatinančius atvirojo mokslo vystymąsi ir adaptavimą:
Siekiama, jog visi Europos Sąjungos lėšomis finansuojamų mokslinių tyrimų rezultatų duomenys atitiktų FAIR principus ir būtų:
- Lengvai randami (angl. Findable) ne tik mokslinei bendruomenei, bet ir visuomenei, pasitelkiant nuolatinius identifikatorius, indeksavimo sistemas bei turiningus aprašymus.
- Universaliai ir ilgam laikui prieinami (angl. Accessible) per standartinius ryšių protokolus.
- Sąveikūs (angl. Interoperable) ir užkoduoti standartizuotomis kalbomis bei struktūromis, kas palengvina jų suprantamumą mašinoms.
- Panaudojami (angl. Reusable), pasitelkiant išsamų aprašymą, citavimo informaciją bei panaudos licencijas.
Europos Atvirojo Mokslo Debesija (angl. European Open Science Cloud (EOSC)) – tai Europos Komisijos iniciatyva kurtas sąveikus (angl. Interoperable) mokslo informacijos tinklas, apjungiantis institucines, nacionalines, Europines bei tematines mokslo talpyklas ir kitas infrastruktūras. Iniciatyva yra įtraukta į tokias strategines Europos Sąjungos gaires ir projektus kaip Horizon Europe, ERA 2022-2024 bei European Data Strategy kaip priemonė atvirojo mokslo judėjimui propaguoti.
EOSC siekia talpinti mokslinius duomenis, publikacijas, programas, įrankius, paslaugas ir kitus mokslo išteklius ir suteikti atvirąją prieigą prie jų ne tik mokslininkams, bet ir kitiems bendruomenės nariams. Ypatingas dėmesys skiriamas talpinamų duomenų FAIR principams.
Pagrindinės EOSC užduotys:
- Paskatinti atvirųjų duomenų publikavimo ir dalijimosi praktiką, užtikrinti atvirą prieigą visiems visuomenės nariams
- Apjungti Europos Sąjungoje veikiančias mokslines talpyklas bei paieškos sistemas į centralizuotą sistemą ir užtikrinti šių talpyklų sąveikumą.
- Paskatinti bendradarbiavimą tarp mokslininkų ir mokslinių institucijų, skatinti tarptautiškumą ir tarpdiscipliniškumą.
- Užtikrinti, jog tyrimų duomenys atitinka FAIR principus.
- Skatinti geros duomenų valdymo praktikos taikymą, duomenų citavimą, išsamių metaduomenų kūrimą ir jų ilgalaikį saugojimą.
Mokslinė veikla turėtų būti pagrįsta sąžiningumu, pagarba, atsakomybe ir skaidrumu, todėl visi tyrimų metodai ir procesai turėtų būti viešinami, kruopščiai patikrinti ir standartizuoti. Visi tyrimų rezultatai taip pat turėtų būti pakartotinai išgaunami (angl. Reproducible) bei atkartojami (angl. Replicable). Mokslinėje bendruomenėje vis dažniau diskutuojama “atkartojamumo krizės” tema, įvardijama, jog patikimai atkartojamų publikuotų tyrimų rezultatų dalis yra pernelyg maža. 2016 metų straipsnio duomenimis, medicinos ir biomedicinos srities mokslininkai buvo vieni mažiausiai pasitikinčių savo disciplinos publikacijų atkartojamumu. Prastai suplanuoti eksperimentai, per mažas imties dydis, standartizacijos stygius, netinkamai parinkta ar klaidingai atlikta statistinė analizė, prasta recenzavimo praktika buvo įvardintos kaip vienos iš daugybės netikslių ar neatkartojamų tyrimų priežasčių. 2020 metais Europos komisija pristatė dokumentą su galimais sprendimo būdais mokslo atkartojamumui ir kokybei gerinti – planuose buvo įtrauktos tokios idėjos kaip mokslo kultūros ir vertinimo gerinimas, mokslinių tyrimų proceso ir duomenų rinkimo tobulinimas bei standartizacija, taip pat visų lygių mokslininkų palaikymas ir mokymai, ypatingai duomenų apdorojimo ir statistinės analizės temomis.
Besikeičiant technologijoms, kultūrai, socialiniams ir akademiniams poreikiams, mokslo kokybės samprata taip pat turėtų keistis. Tradicinių mokslometrijos rodiklių, tokių kaip žurnalo citavimo rodiklis (angl. Impact factor) ar publikacijos citavimo bei peržiūrų skaičius, nebepakanka tinkamai įvertinti mokslo produkcijos vertę. Rekomenduojama kurti naujos kartos mokslometrijos vertinimo kriterijus, kurie suteiktų platesnį bei gilesnį supratimą apie publikacijų, autorių bei institucijų vertę, įtaką, ir reikšmingumą.
2012 metų San Francisko Mokslo Vertinimo Deklaracijoje buvo skatinama kuo mažiau pasikliauti žurnalo rodikliais, ypač žurnalo citavimo rodikliu (angl. Journal impact factor) mokslininko ir publikacijos įtakai vertinti. Ši deklaracija buvo pasirašyta daugiau nei 2200 organizacijų, įskaitant tokius stambius leidėjus kaip Nature, BioMed Central ir Springer. Ši rekomendacija buvo toliau vystoma 2015 metų Leideno Manifeste, kuriame buvo iliustruota, kaip tradiciniai mokslometrijos rodikliai yra galimai klaidinantys ir nevertina publikacijos vietiniame, mokslo šakos ar kultūriniame kontekste. Tradicinių rodiklių atsisako ir koalicijaS savo išleistame dešimties punktų plane S. Vienas naujausių tarptautinių mokslo vertinimo reformos dokumentų – CoARA susitarimas, kurį pasirašė ir Europos bei Lietuvos mokslo tarybos.
Vienas iš geriausiai žinomų naujosios kartos metrikų – Altmetric, matuojantis publikacijos matomumą ir panaudą ne tik akademinėje bendruomenėje, bet ir socialinėse medijose, teisiniuose dokumentuose bei žiniasklaidoje. Kiti naujos kartos metrikai – Snowball Metrics, Plum Analytics, ImpactStory.
Siekiama, jog visa mokslinė produkcija būtų nemokamai ir neribotai prieinama visiems visuomenės nariams, o dabartinis leidybos modelis būtų pilnai pakeistas iš tradicinio komercinio į atvirosios prieigos. Plačiau apie atvirąją prieigą →
Informacija rengiama..
Mokslinės institucijos turėtų suteikti visus informacinius išteklius ir, esant galimybei, organizuoti mokymus savo darbuotojams bei studentams apie atvirojo mokslo judėjimą, praktiką, besivystančias naujoves, bei kitas atvirojo mokslo sudėtines dalis: atvirąją prieigą, atviruosius tyrimų duomenis ir talpyklas, FAIR principus. Ilgainiui, visi Europos mokslininkai turėtų gebėti pritaikyti atvirojo mokslo principus savo tyrimuose.
Mokslinės institucijos turėtų skatinti atvirojo mokslo panaudą savo tyrėjų bendruomenėje, palengvinti adaptaciją prie naujų atvirojo mokslo praktikų, atitinkamai įvertinti, atlyginti ir apdovanoti už mokslinę produkciją, inovacijas ir žinių sklaidą.
Atvirieji duomenys (angl. Open data) – tai palyginti mažai išvystytas, bet itin svarbus atvirojo mokslo judėjimo komponentas, siekiantis suteikti nemokamą, nuolatinę, neribojamą galimybę prieiti ir naudotis mokslinių tyrimų duomenimis. Tai reiškia, kad visi mokslo proceso dalyviai bei plačiosios visuomenės nariai gali peržiūrėti, atsisiųsti, dalintis ar pakartotinai panaudoti neapdorotus tyrimų duomenis, atsižvelgiant į autorių teisių apsaugos bei licencinius reikalavimus.
Viešas tyrimų duomenų publikavimas yra naudingas mokslo procesui ir prisideda prie atvirojo mokslo siekių, nes:
- Gerina mokslinės produkcijos patikimumą, atkartojamumą ir skaidrumą, kadangi tyrimo duomenys, jų tikrumas, surinkimo metodologija bei jiems parinkti statistinės analizės metodai gali būti kritiškai įvertinti kitų mokslininkų bei publikacijos recenzuotojų.
- Palengvina išvestinių darbų produkciją. Lengvai prieinami duomenys su pakartotinę panaudą užtikrinančia licencija gali būti iš karto panaudoti naujoms publikacijoms, rezultatų palyginimams, pasaulinio lygio metaanalizėms ir kt. be jokių papildomų finansinių, žmogiškųjų ar laiko išteklių švaistymo.
- Skatina mokslininkų ir institucijų bendradarbiavimą. Neapdoroti duomenys, vieni ar sujungti su kitais duomenų rinkiniais, gali būti pritaikomi naujiems ir potencialiai tarpdisciplininiams tyrimams.
- Skatina inovacijas ir naujus atradimus. Įvertinę sukauptus duomenis, mokslininkai gali identifikuoti neišnagrinėtas spragas ir naujų tyrimų galimybes.
- Gerina autorių reputaciją ir įtaką. Paviešinti duomenys padidina publikacijos skaidrumą ir patikimumą, todėl kyla pasitikėjimas mokslu ir mokslinėmis institucijomis. Publikuoti duomenys taip gali būti cituojami, todėl gerinami mokslininko vertinimo rodikliai.
Informacija rengiama..